söndag 17 januari 2016

Den nakna sanningen

Det fanns en tid inte alltför långt borta då jag gärna inte gick hemifrån utan foundation i mitt ansikte. Jag kände ett sånt starkt behov av att täcka mina ojämnheter, röda prickar och finnar att jag kände mig extremt obekväm utan. Ändå var jag duktig med att smörja med dyra ansiktskrämer och sminkrengöring... Oavsett om jag använde billiga varianter eller riktiga dyrgripar till hudvård så fanns de där jäkla plitorna där i panna, kinder och haka. Så jag provade att låta huden vara osminkad, ändå var huden i tveklös obalans. Tills jag för 2 år sedan träffade en kvinna, numera god vän, som bad mig prova ekologisk hudvård. Hon frågade om jag visste vad min "vanliga" hudkräm innehöll. Jag hade ärligt talat ingen aning, men tänkte att något riktigt bra måste det väl ändå innehålla så dyr som den är... "Tror du mig om jag säger att den med största sannolikhet innehåller motorolja?" ... Behöver jag säga att jag trodde hon skojade?! Till min enorma förvåning så hade hon rätt, den största ingrediensen i min ansiktskräm (plus de allra flesta välkända märken som med stor sannolikhet sitter i ditt badrumsskåp) innehåller motorolja. Japp, det är sant. Ja de låter det ju inte stå "motorolja" på innehållsförteckningen, utan istället kallar man det för kemiska beteckningar och i folkmun "mineraloljor". Visst låter det positivt laddat med "mineralolja"? Den tråkiga nyheten är att den inte innehåller några som helat mineraler eller vitaminer, eller andra näringsämnen -utan är precis samma olja som man gör motorolja av. Det är en billig ingrediens som lurar din hud att tro att den är återfuktad för en stund genom att lägga sig på ytan som en plastfilm och täppa till. Vad som egentligen händer är att den förstör din huds naturliga balans och rubbar din kropps egna förmåga att stå emot bakterier och binda naturlig fukt. De allra flesta hudkrämer som säljs på marknaden idag är tyvärr fyllda med kemiska och syntetiska ämnen som förstör din hud istället för att göra den välmående. Varför? Det är billigt för tillverkarna! Jag lärde mig dessutom att vår kropp absorberar in 60% av det vi applicerar PÅ vår hud, vilket gör det viktigt att förstå att det är lika viktigt att stoppa bra saker PÅ din kropp som I den. Förutom dessa mineraloljor så finns en lång rad tråkiga kemikalier gömda i vår vanliga hudvård som klassas som starkt allergiframkallande, hormonstörande (vilket kan leda till fertilitetsproblem) och cancerogena ämnen MED MERA. (Efter att ha arbetat med vår kemist och läkemedelsverket har vi nu om någonsin förstått hur mycket skit som de välkända företagen gömmer i sina produkter.)

Så jag började prova en ekologisk ansiktskräm (= utan kemiska och syntetiska ämnen, istället innehåller den ämnen som verkligen kommer från naturen, såsom sötmandelolja, jojobaolja, sheasmör, kokosolja, bivax med mera). Och min hud började sakta med säkert må bättre. Min favorit bland ansiktskrämerna kom från Weleda (ett ekomärke jag älskar) och det var ifrån den jag själv fann inspiration när jag började tillverka vår egen älskade ansiktskräm. För det var just i den här svängen som vårt hudvårdsföretag uppkom: jag märke hur enormt skillnad naturlig hudvård gjorde för min hy och bytte sakta men säkert ut produkt efter produkt, vilket i längden blev ganska dyrt och då kom idéen -tänk om jag kan tillverka ekologisk hudvård av samma höga kvalitet som värstingmärkena men sälja till lägre priser? Så att fler faktiskt skulle ha råd att köpa ekologiskt och inte konstgjord skit (för det är verkligen skit för din hy, låt dig inte luras av prislappen). 

 En intensiv period av plugg och experimentering följde. Jag hämtade inspiration från mina favoritprodukter (vår ansiktskräm grundade sig i Weledas fantastiska ansiktskräm men vi förgyllde den med ännu en ingrediens och säljer den för halva priset av det de erbjuder) och hörde med experter vilka råvaror som är det bästa för vår hy samt vilka leverantörer som säljer de bästa råvarorna! Därefter följde en lika intensiv period då en professionell kemist säkerhetstestade våra produkter och vi registrerade dem hos Läkemedelsverket som godkänd hudvård. Vårt sortiment lanserade vi för ett år sedan och sedan dess har vi växt större än vi någonsin vågade drömma om på detta lilla år. Att våra produkter köps om och om igen (inte bara runt hela Sverige utan även av utlandssvenskar bosatta i bla USA, Australien, Qatar och Malta) är det bästa kvitto man som egenföretagare kan få på att de produkter man erbjuder faktiskt fungerar och uppskattas! I år kommer vi även satsa stort på att växa lokalt med mer kundkontakt, vilket är hur kul som helst! Vi säljer via ett par utvalda återförsäljare, direkt till de som efterfrågar våra produkter (skickar, levererar eller om man vill hämta upp). Dessutom (vilket jag tycker är det roligaste) erbjuder vi homepartyn då vem som helst kan boka in oss, man bjuder hem ett gäng bekanta på en fika och jag kommer hem och berättar mer om skillnaden mellan "kommersiell" och ekologisk hudvård, låter alla få prova/dofta/känna på våra produkter och sedan om man vill så får man beställa. Vi brukar ha det riktigt trevligt! Att boka in ett homeparty är enkelt och någonting som alla verkligen kan göra oavsett hur väl vi känner varandra, man bara skickar oss ett mail hit med önskad tid. Vårt sortimnt består redan av helt underbara krämer, bodybutters, deo, skrubbar, läppvård, babybutter, gravidprodukter,  oljor, sminkrengöring med mera och i år kommer det växa med några riktigt härliga produkter för hela familjen! Tanken med vår hudvård är den ska vara så ekologisk som möjligt, gjord på riktigt lyxiga råvaror och inte kosta skjortan utan faktiskt väldigt prisvärd!

Här nedanför är en bild på mitt nakna ansikte. Något jag för ett par år sedan aldrig skulle lägga upp. Men min hy mår verkligen bra av vår rena och naturliga hudvård, visst är det fortfarande kul att sminka upp sig men det är verkligen ingenting jag behöver för att känna mig bekväm!

Puss!

1 kommentar:

  1. Säkert en dum fråga... men vart kan man köpa de här produkterna? Jag skulle väldigt gärna få bukt med min finniga hy...

    SvaraRadera