torsdag 14 januari 2016

Scambled pancakes / Pannkaksröra

Torsdag känns som en så typisk pannkaksdag och på senare år har jag blivit en sån rackarns sucker för pannkakor med grädde och sylt. Skulle kunna äta det som frukost, lunch, middag, mellanmål, ja ni fattar -jag gillar pannkakor! Dock är jag verkligen inget fan av det gluten som gömmer sig i  basingrediensen vetemjöl och jag är ännu mera motståndare av socker som finns i den söta sylten. Och som den pannkaksälskare jag är har jag istället hittat på två varianter som är minst lika goda men som istället för att fylla min kropp med ämnen som egentligen inte främjar min hälsa (som "vanliga pannkakor"), är de istället proppade med nyttigheter och bra fetter. Två återkommande favoriter här hemma och jag tänkte dela med mig av ett av recepten. Dessa pannkakor är väldigt låga i kolhydrater (passar perfekt om man äter Gi/LC/LCHF) och går enkelt att göra om till Paleo/Clean Eating.

Och just ja, efter att ha blivit mamma försöker jag hitta smidiga sätt att spara tid i vardagen (utan att slarva) och ett sätt att spara några minuter på vid pannkakstillverkning är steka dem som pannkaksröra -scrambled pancakes. På samma sätt som man steker äggröra så steker man pannkakssmeten, supersmidigt - och dessutom passande för små barnhänder! Istället för sockerfylld sylt tinar jag upp lite blåbär/hallon/jordgubbar. Ett annat bättre syltalternativ är Rene Voltaires chiasylt (så slipper man socker och e-ämnen).

Scrambled pancakes (PANNKAKSRÖRA)
 1 stor portion
- 2 eko ägg
- 1,5 dl eko grädde (Paleo: kokosgrädde)
- 0,5 tsk fiberhusk
- 1 nypa salt (himalaya eller havssalt)
- 1 nypa vaniljpulver (INTE vaniljsocker)
Smör eller kokosolja att steka i
  Vispa/stavmixa samman äggen, grädden, fiberhusk, salt och vaniljpulver till en slät smet. Låt stå och dra ihop sig i 5 min och stek sedan i smör eller kokosolja. Servera med vispgrädde (Paleo: vispad kokosgrädde) och bär.

Väldigt smidigt att slänga ihop, supergott och mättande!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar