tisdag 23 februari 2016

Overnight oats med choklad och hallon

Igår hade vi en riktig gnällkväll, J har varit lite tröttare efter förra veckan med feber och sovstunderna på dagen verkar inte ha räckt till. Det togs ut rejält igår på oss föräldrar. Gnäll, gråt och skrik utan anledning... Är man då en småbarnsmamma med sömnbrist vill man ibland också bara sätta sig ner och gnälla ikapp. Hehe. Inte världens bästa kombo, men verkligheten. Nu skriker hela min kropp efter familjesemester, dagar utan krav och måsten, inga tvätthögar (den plockar de upp på hotellet och kommer tillbaka med rentvättad), ingen matlagning (största ansträngningen lär vara att välja vilken restaurang man ska välja) eller städning. Bara tillsammans-tid med världens bästa killar. Tänk hur ens semestervärderingar förändras med åldern, efter att man själv flyttat hemifrån så kommer bekvämligheter som "slippa tvätta" och "slippa laga mat" upp på topplistan och nerflyttad har "bli brunbränd" blivit med hästlängder. Vet inte ens om den finns med numera!

Som sagt, frukosten får gärna gå snabbt att tillaga hemma hos oss på mornarna. Speciellt de dagar vi åker tidigt någonstans. Idag hade jag en tidig tid för zonterapi i stan och såg då till att förbereda frukosten redan igår kväll så att det bara var att fiska upp den ur kylen och äta. Jag tillhör den lilla kategori som inte blir sådär långvarigt mätt av havregrynsgröt, men spicade upp min overnight oatmeal med lite chia- och linfrön samt mandlar. Det höll mig mätt lite längre. Perfekt frukost för såväl vuxen som barn!

Overnight oats med choklad och hallon
1 portion
1 dl ekologiska havregryn (jag brukar välja glutenfria)
1 msk linfrön (eller så skippar man linfröna helt och kör på 2,5 msk chia)
1,5 msk chiafrön
2 dl valfri vegetabilisk mjölk eller komjölk (jag hade mandelmjölk)
1,5 tsk kakao (viktigt att det är eko och helst rå)
1 knivsudd vaniljpulver
ev. 1/2 tsk eko honung (gärna rå) för sötning

Nötter och bär till topping 

Blanda ihop allt i en skål (det sväller aningen så bör finnas plats för 4 dl) kvällen innan. Låt stå i kylskåpet över natten, ta fram, rör om och hacka lite nötter som topping tillsammans med bär. MUMS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar