lördag 30 april 2016

EN MODERN BULLMAMMA

På senare tid att jag insett att jag drömmer om att bli en bullmamma. Ja, ni vet en sådan som dukar upp fika i tid och otid. Enda skillnaden mot den typiska bullmamman är att jag inte vill att mina barn ska fika på godsaker med vitt socker och mjöl, för idag vet man att det är högst ohälsosamt för hälsan. För ett år sedan undrade jag hur tusan jag skulle få den ekvationen att gå ihop. Nu vet jag att det går! Det innebär bara lite mer kunskapsintag och planering att lära sig hitta nya goda recept. Tyvärr ingår även en hel del motstånd från andra föräldrar på vägen som gärna påpekar hur barnen "går miste om" något i barndomen när man väljer bort det vita sockret. När man tar emot de åsikterna är det lätt att tvivla lite på sig själv, men jag ser det som ett tillfälle för gott skratt, för de som yppar sig att mitt barn går miste om något har uppenbarligen inte sett hur våra fikabord ser ut. Fika behöver inte vara förenat med sockerrus, näringsfattig energi och ett dussin  tvivelaktiga e-nummer som rubbar hälsan. Det finns så mycket roliga alternativ att utforska som både smakar gott och gör gott. Självklart får det vara sött, men det finns så många fler smaker att laborera med för smaklökarna. Det innebär inte heller att jag ser ner på de som inte gör som vi, utan att vi helt enkelt har tagit ställning för hur vi vill ha det i vår familj och accepterar hur andra vill ha det i sina. Easy as that!

Och nu tänkte denna moderna bullmamma knäcka fem stora myter om "nyttig fika":

 1. Sockerfri fika = äcklig fika: Fika behöver inte vara sött för att vara god. Men om man vill göra söt fika så kan den t.o.m smaka sötare än socker. Idag finns dadlar, honung, agave och frukt som används flitigt som sötsättare -välkommen till 2000-talet. Knepet är också att "nyttig fika" oftast mättar mer och gör att man inte tar lika mycket. 

2. Nyttig fika = tråkig fika: Bildgoogla orden "raw fika" eller "raw desserts" (eller klicka på orden här så länkar jag er till resultatet). Om du på allvar tycker att det finns något som är tråkigt med det så behöver du nog köpa en ordbok och slå upp ordet "tråkig".

3. Recepten är alldeles för komplicerade: Oftast upplever jag att de "nyttiga" fikarecepten är enklare och går snabbare att göra än "onyttig" fika... 

4. Jag har inte tid att stå och baka varje dag: Vem har det? Se myt nr 3 och om du måhända äger en fungerande frys så kanske den kan gå att använda, tro? När de är dags att fika -ta ut och tina upp.

5. Jag vet inte hur man bakar god sockerfri fika: Vilken tur att du då har hittat hit! :-) Man behöver inte komma på recept själv, det finns andra som älskar att göra det och sedan delar med sig! 


Här kommer bilder på vår helgfika. Gluten-, mejeri-(utan kycklingröran) och sockerfritt OCH VÄLDIGT GOTT! Grov tefflimpa, kycklingcurryröra, tunnbröd, raw mango cheesecake och fräsig kiwi. Mitt ekonomiska eko-knep är att utgå från vad matbutikerna har på kampanjpris just denna vecka: som mango, kiwi och kyckling -och sedan laga något utifrån det. Hoppas ni får en fin valborg! Imorgon bjuder jag på mitt fantastiska recept på RAW MANGO CHEESECAKE. MUMS!

Love,
Louise




1 kommentar:

  1. Hej!
    Är glad att jag har hittat till din blogg! Jag undrar hur du gör när andra ifrågasätter dig när det kommer till ditt barn och socker. När alla påpekar att man går miste om så mycket blir jag tokig! Jag undviker sockerfällor med min dotter men alla håller såklart inte med.

    Måste testa cheesecaken den såg fantastisk ut =)

    Kram
    Monika

    SvaraRadera