torsdag 21 april 2016

MAKALÖST GODA BANANMUFFINS (PALEO)

Ja, jag kände att benämningen "makalöst goda" faktiskt gör dem rättvisa. Jag är väääldigt kräsen när det kommer till muffins och hittills har de flesta muffins utan gluten och socker smakat som matbröd samt varit torra och kompakta. Så döm av min förvåning när jag faktiskt lyckades baka muffins utan gluten, socker OCH mejerier som faktiskt var riktigt saftiga, perfekt söta och fluffiga. De smakar ärligt talat riktigt gott! Med vetskapen om att era förväntningar nu är skyhöga så ska jag låta er själva få bedöma, för dessa måste ni bara prova. Följ receptet till punkt och pricka så kommer ni få er en himmelsk smakupplevelse och säkerligen en ny favorit på kalasbordet. Jag använder min egna chokladmousse som chokladfrosting, kombinationen av mjölkchokladig frosting gifter sig med bananerna. Som en smäck. Ni hittar receptet på frostingen HÄR!

Nu laddar jag för fullt inför sommarens kommande 25-års kalasfirande som jag planerat ska slå detta (vilket blir en rolig utmaning)!

Bananmuffins
ca 18 stycken

4 medelstora mogna bananer
4 ägg
2 dl riven kokos
2 dl mandelmjöl
0,5 dl bovetemjöl
2 tsk bakpulver
8 färska urkärnade dadlar
3 msk smält kallpressad kokosolja
1 tsk vaniljpulver
en rejäl nypa salt

Sätt ugnen på 165 grader. Mixa banan och hacka dadlar med kniv innan du mixar dem bägge med stavmixer till en smet. Tillsätt resten av ingredienserna. Häll smeten i normalstora muffinsformar (18 st) och använd gärna muffinsplåt. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter eller tills de har fått lite färg. Låt svalna och avnjut som de är, med frosting eller en skiva smör.

Ha en fin kväll!
Love, Louise
Organic by Mommy


 
 

2 kommentarer:

  1. Millan i skåne: jag skulle behöva ett tips på en mixer som fungerar bra när man ska göra exempelvis dessa bananmuffins

    SvaraRadera
  2. Suuuupergoda! Jag hade inget mandelmjöl hemma så jag mixade havregryn till mjöl och använde det istället. Verkligen makalöst goda!!

    SvaraRadera