onsdag 20 april 2016

"THE" CHOKLADMOUSSE

Först av allt: TACK TACK TACK. Jag blir helt varm i hjärtat över att det är så många som har hittat både hit och instragram och för alla fina ord. Tanken bakom Organic by Mommy
kommer från egen erfarenhet, jag minns känslan av att försöka kämpa hårt med att hålla socker borta samtidigt som man saknade riktigt goda recept och det känns roligt att kunna bidra med inspiration. Det slog mig idag att jag testar nya recept i köket nästintill varje dag, jag kluddrar ner ingredienserna på mina post-it-lappar, går på magkänsla när jag måttar och oftast blir det faktiskt ganska bra till slut. Och ofta halkar jag över helt makalöst goda recept som andra komponerat ihop. Så vad blir väl bättre än att jag tar och samlar de alla recepten här så att alla kan få möjligheten att förenkla sin kosthållning?!

Idag var en riktig fixardag, men en rolig sådan. Lilleman spenderade dagen hos min mormor medan jag packade beställningar, for runt till Posten med paket, tryckeriet för nya infoblad till produkterna och hämtade råvaror skickade från Skottland. Det är så ofantligt roligt att få driva ett företag som man genuint brinner för. Visst är det slitigt ibland att få ihop pusslet som både mamma och egenföretagare, men det är också den mixen som gör att det aldrig känns tråkigt. 

Nu till receptet hörrni, och då menar jag verkligen Receptet med stor R. Jag älskar nämligen choklad och har sedan tidigare komponerat ihop ett underbart gott recept på raw chokladmousse, ofta kan jag dock uppleva att chokladmousse utan socker/mejerier lätt kan bli lite starkare i chokladsmaken. Jag kan sakna den där mjölkchokladiga tonen i en riktigt krämiga chokladmousse. Och vet ni? JAG HAR KOMMIT PÅ DET! Den är såå mumsig att man inte kan fatta att den är så nyttig som den är. Så varför lägger jag upp en bild på mina cupcakes om jag skriver om chokladmousse? För att den fiffigt nog fungerar alldeles utmärkt som smarrig chokladfrosting... Den är enkel att göra, riktigt nyttig och har en krämigt lyxig chokladsmak. Så gör er själva en tjänst och prova denna i helgen om ni gillar choklad, ni lär inte bli besvikna! Och provar ni -berätta vad ni tyckte, det är så otroligt roligt att få höra!

"THE" CHOKLADMOUSSE (Raw, Paleo)
1 mogen banan
1/2 avokado
en klick kokosolja
en skvätt havre(mandelmjölk (eller annan veg. mjölk)
en nypa vaniljpulver
3 msk rå kakao (eller vanlig ekologisk)
(Kokosmjölk, gärna Garant, annars det vita tjocka lagret i förpackningen)

Mixa allt utan kokosmjölken med stavmixer och låt stå kallt en stund. Ni har nu receptet på min första chokladmousse som jag fortfarande älskar. Men... Nedanför följer fortsättningen som är snäppet bättre om man gillar mjölkchokladig smak.

Vispa nu 50% chokladmousse (den från receptet ovan) med 50% kokosmjölk. Låt stå i kylskåpet tills servering. NJUT!

 Love, Louise
Organic by Mommy
 

6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Tack för recept, en undran. Om det är Garants ska jag ta "mjölken" då och om det inte är Garants menar du då att ta den tjocka massan? Och hur mycket av kokosmjölken resp massan ska tas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marlene, tack själv! Försök ta av den vita massan, alltså den tjocka mjölken i förpackningen oavsett och så lite av vattnet som möjligt. Det gör inget om det kommer med lite vatten, men bäst resultat ges när du tar av själva mjölken :-) Hoppas den blir bra!

      Radera
  4. Tack för härliga recept!!! Jag förstår inte riktigt detta: "Vispa nu 50% chokladmousse (den från receptet ovan) med 50% kokosmjölk." Ska jag alltså ta hälften av moussen bara och hälften av kokosmjölken? Vad gör jag sen med den övriga chokladmoussen? Kan jag inte ta all chokladmousse & all kokosmjölk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! :) och tack för att du påpekar förvirringen, den ska jag förenkla under dagen. Det jag menar är att du blandar lika mycket mousse med lika mycket kokosmjölk. Allt 50/50, fick du det till 2 dl chokladmousse så blandar du det med 2 dl kokosmjölk osv. Hoppas det smakar! :)

      Radera