söndag 5 juni 2016

LÅT SOMMAREN BLI STARTEN FÖR DIN HÄLSOSAMMA LIVSSTIL

Vill du också bli hälsosammare? Sluta äta socker? Förbättra din kondition? Få mer energi och piggare humör? Då är detta inlägg till dig!

Sommar och framförallt semester kan jag så länge jag kan minnas förknippa med socker. Att allt vad "hälsa" heter glöms bort när de lediga dagarna kommer. Som att man tar semester även från sin kropp. Vid sommarens slut känner man sig nästan lite ångestfylld och besviken på sig själv av allt överätande. Vilket gör att man vid höststarten tar nya tag och "börjar om"... Att då införa nya långvariga rutiner i en redan stressig vardag är inte det lättaste... Känner du igen dig

Jag tänker göra tvärtom och jag tänker inspirera er att följa med på resan! Hur många funderar inte på hur tusan man får nyttig mat och motion att bli en naturlig del av sitt liv - istället för periodiska måsten och krav? Även om vi alla (de flesta) vet att en hälsosam livsstil är nyckeln till ett hälsosamt liv så har vi köpt den stora kollektiva lögnen om att hälsosam mat och träning är förenat med självsvält och höga prestationskrav. Att orden hälsonörd och livsnjutare inte gifter sig med varandra. FEL! Om ni frågar mig, som har gått från att se hälsa som något ångestfyllt till att älska hur det fyller kroppen med energi och välmående så måste vi förändra hur vi ser på begreppet i sig: hälsa. Genom att se hälsa som något jobbigt, ångestfyllt eller quickfix-aktigt så slår vi undan benen på oss innan vi ens har hunnit börja. Det i kombination med att vi i vår stressiga vardag har svårt att få in nya hälsosamma rutiner när allt annat ska hinnas med ännu svårare. Så jag tänker utforma ett "pepp-program"  där jag inspirerar er till att istället för att använda sommaren som en fallgrop för hälsan - gör det till en hälsostart. Tänk efter, är det inte smartare att ta den tid då vi är mindre stressade och dessutom får mer energi av solen till att bygga upp en ny rutin i vårat liv istället för att halvdant försöka tränga in den i höstens redan fulla schema? Ge dig själv denna sommar som en nystart för ditt hälsosammare jag och familj. Via bloggen och instagram kommer jag dagligen guida dig med tips, recept och information till att bygga just ditt individuella hälsoliv. Mitt mål är att leda dig till det hälsosamma vattnet, men sedan är det upp till dig om du vill dricka det!

Mitt pepp-program har jag döpt till SOCKERFRI SOMMAR och oavsett vilken kosthållning du normalt har så kan du vara med. Under 10 veckor avstår du från socker samtidigt som jag peppar jag dig med goda nyttiga fika +  efterrätts-recept. Dessutom kommer jag varje söndag (kväll) lägga ut ett schema för kommande vecka med övningar på daglig motion med mål att få igång energin och stärka din kropp. Det är inget quick-fix, utan en nyckel till en hälsosammare livsstil som ska hålla långsiktigt och bli en fin vana i ditt liv även när höstens stressiga rutiner tar plats igen.

MITT PEPP-PROGRAM "SOCKERFRI SOMMAR" KOMMER INNEBÄRA 10 VECKOR DÅ DU ÄR:
  • SOCKERFRI: Mellan vecka 24-33 (13/6- 21/8) äter du inget socker. Inget godis, choklad, efterrätter, fika, glass och liknande med vitt socker i. Istället kommer jag bidra med underbara recept på näringsrika godsaker och festligheter utan vitt socker för dig och hela familjen. Genom att skippa sockret kommer du ge din kropp en enorm hälsovinst och du kommer hitta nya goda alternativ att njuta av istället!
  •  DAGLIG MOTION: Oavsett hur mycket eller lite du har motionerat tidigare så kommer detta bli starten för en god vana att röra på dig! Varje söndag (kväll) lägger jag ut ett enkelt schema med tips på vardagsmotion och övningar för att skapa en hälsosam vana som varken kostar pengar eller erfarenhet. Fyra dagar i veckan kommer du att promenera (på så sätt få du igång och ökar energin i kroppen) och vi kommer trappa upp sträckan. För den som vill börja springa kommer jag att guida med enkla instruktioner till hur du vänjer kropp och sinne till att göra det en vana. Tre dagar i veckan kommer jag tipsa om enkla kroppsövningar för att stärka din kropp och som du kan göra hemma med din kropp som redskap.
  • PROVA NY HÄLSOSAM OCH GOD MAT: Med mitt pepp-program fortsätter du äta den kosthållning (mat)  som du brukar medan du tar del av mina hälsosamma matrecept (riktigt näringsrikt, gott och enkelt är mina ledord) när du själv önskar. På så sätt kan du testa nya spännande hälsorecept utan stress som du sedan kan använda mer regelbundet under hösten.
Vi startar den 13/6 (vecka 24), tills dess kan du i lugn och ro förbereda din familj på att du eller ni allihopa kommer köra en hälsosam sommar. Hur låter det?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar