måndag 10 oktober 2016

CLEAN WRAP I MITT HJÄRTA

I lördags landade vi äntligen i Sverige efter sex underbara veckor på Bali och en nästan 18 timmar i ett flygplan. Och i ankomsthallen stod världens bästa sambo och tog emot oss med öppna armar, den känslan är svårslagen! Därefter har vi försökt bekämpa jetlag, hälsat på alla efterlängtade familjemedlemmar och bara umgåtts. Att ta sig igenom sex timmars tidsskillnad mentalt blir alltid mer tricky med ett litet barn som inte kan förstå varför man inte bör sova för natten klockan 15:00 och gå upp för dagen vid 03:00, det tar helt enkelt lite längre tid och kraft. Och jag tror att det är viktigt att man ger sig och sin familj det utrymmet så att kroppen ska få en chans att återhämta sig och komma ikapp. Att byta 32 gradig värme mot rusk och bitande kyla blev också en liten chock för kroppen, men jag njuter av att få känna höstens krispiga luft i mina lungor, se alla färger på träden och höja mysfaktorn med tända ljus på mornar och kvällar.

Imorse var jag så oerhört sugen på en frukostwrap till frukost och provade fram ett underbart gott wrapbröd som blev succé! Det slängs ihop på ett kick, är fyllt med protein och chiafrön. Fritt från gluten, mjölk och nötter. Väldigt lågt i kolhydrater och passar perfekt för de som äter paleo, low carb, LCHF etc. 

WRAP
1 portion 

3 äggvitor (medelstora ägg, vid mindre ägg öka till 4 äggvitor)
0,5 krm salt
3 msk kokosmjöl
1 msk majsmjöl (vid LCHF/Paleo: ersätt med ytterligare 1 msk kokosmjöl)
1 tsk chiafrön
2,25 tsk fiberhusk
krydda gärna rejält med oregano och rosmarin
kokosolja/annan olja till bakplåten

Sätt ugnen på 170 grader. Vispa äggvitorna och saltet hårt i en bunke. Blanda kokosmjöl, eventuellt majsmjöl, chiafrön, fiberhusk och örter i en separat skål och rör sedan försiktigt ner i skålen med ägg. Klä en plåt med papper och pensla på kokosolja eller annan olja innan du trycker ut smeten på pappret. Jag doppar mina fingrar i lite kokosolja innan jag trycker ut den så att de inte ska fastna. Gärna så tunnt som möjligt utan att det går sönder. Skjuts in i ugnen i ca 10 minuter eller tills det börjat få lite färg. Låt svalna en stund men servera nybakat. Fyll med gott pålägg eller röra. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar