lördag 5 november 2016

PERFEKTA PEPPARKAKOR (utan gluten, mjölk, vitt socker, ägg eller nötter -veganvänliga)

Eftersom att snöflingorna redan har börjat yra utanför vårt fönster och första advent närmar sig med stormsteg så tänkte jag bjuda på ett himmelskt gott pepparkaksrecept. Jag har till och med utnämnt dem som perfekta vilket jag anser att med sin goda smak, krispighet och nyttiga innehåll rättvist tycker att de förtjänar. För vad är jul och decembermys utan riktigt goda pepparkakor? Detta recept utan gluten, mjölk, vitt socker, ägg eller nötter (jag har försökt tänka på er alla) utklassar saknaden efter sockerorginalet och jag hoppas ni ska tycka om dem lika mycket som vi! Bakar du dem? Berätta gärna vad du tycker!

PEPPARKAKOR
ca 20 stycken

65 gram kokosolja
0,5 dl honung/agavesirap/kokossocker/sötströ/annan sötning
2 krm salt
2,5 tsk mald ingefära
2,5 tsk kanel
1 tsk mald kardemumma
1 tsk mald kryddnejlika
1,5 dl bovetemjöl
1/2 dl kokosmjöl
1/2 msk fiberhusk
1,5 msk potatismjöl

Börja med att smälta kokosolja och blanda i honung/sötning och salt. Ställ åt sidan och ta en ny skål där du blandar i alla kryddor, bovetemjöl, kokosmjöl och fiberhusk. Häll sedan krydd/mjölblandningen samman med mixen kokosolja/sötning/salt. Blanda väl och ställ in i kylskåpet i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader. Ta sedan ut smeten och blanda i potatismjölet. Klä en plåt med bakplåtspapper och antingen kavla ut smet eller platta ut den med fingrarna (jag gör det sistnämnda) så att de alla har en någorlunda samma tjocklek - använda mer potatismjöl till utbakningen- och tryck ut former. Skjuts in i ugnen och här kommer den lilla utmaningen: jag ställer ingen tid på dem utan kikar regelbundet till dem. Vi vill att de ska börja få färg i kanterna utan att brännas, så när du ser att de börjar bli lite mörka i kanterna så tar du snabbt ut dem och låter dem svalna. Njut!

13 kommentarer:

  1. Är sötströ okej?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag personligen äter inte sötströ, men jag vet att ni är flera härinne (ofta LCHF:are) som gör det och av den anledningen försöker jag inkludera så många av er som möjligt! :-) Mitt val är honung i detta recept! Mvh, Louise, OrganicByMommy

      Radera
  2. Hej! Måste testa!! Har du ett alterbnativ till bovetemjöl? Är allergisk.. tack för en superfin blogg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Alfred, ja precis som Kiona skriver så finns det många mjöler men jag skulle välja rismjöl i detta recept. :-) Lycka till och hoppas du gillar dem! Ha en fin kväll! Mvh, Louise, OrganicByMommy

      Radera
  3. Tror du kan ta lite vad som helst, testa, höfta. Det finns många glutenfria mjöler. Mandelmjöl, andra nötmjöler, quinoamjöl, hirsmjöl, kikärtsmjöl, linsmjöl, amarantmjöl, havremjöl, rismjöl, majsmjöl. Mandelmjöl ger en god mandelsmak. Rismjöl ger minst smak tror jag.

    SvaraRadera
  4. TACK för alla goda recept du lägger upp! Dina sida är den första vi kollar i vår familj när vi ska laga mat eller baka. :) Nu väntar vi ivrigt på recept på lussebullar. Hoppas det kommer snart! :) //Sofie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Det ligger nu uppe två riktigt smarriga lussebulls-recept och imorgon kommer ett med mandelmassa :D

      Radera
  5. Går alla dina julkakor att frysa? Brownie,pepparkakor, muffins och lussekatter?
    hälsningar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går bra, när du fryser muffins och lussekatter kan jag tipsa om att ta ut dem och värma upp dem lite i ugnen innan servering. :-)

      Radera
  6. Alltså jag är så imponerad av dog och andra som orkar exprimentera i köket. Jag blir galen! Detta blev ju mest bara kladd. Säkert jättegott och fint om man lyckas. Mina fick ju att äta så, men inte vackra. Kokosfett bara smälte ju medan man skulle försöka få ut några former. Ja ja nu har jag försökt i alla fall. ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, lustigt. Hade du dem inne i kylen? Det brukar hjälpa kokosoljan att hålla sig lite mer fast. Annars brukar degen håll sig väldigt fast, om än lite flottig, genom hela baket.. God fortsättning! :)

      Radera
  7. Hej!
    Nybörjare på den här typen av matlagning så jag undrar om det funkar lika bra med lönnsirap? Hade i det i dagens pepparkaksdeg (då min svägerska äter enl FOD-map) och det blev bara smuligt och va svårt att hantera... eller gäller det bara att få in det rätta knixet efter några bak? ��
    Goooda blev de ju iaf!
    Gjorde det lätt för mig å köpte pepparkakskrydda den här gången och är det då samma mängd, 7tsk, som gäller? Det blev ganska starka sa min 3åring och hostade. ��
    Jag kunde inte sluta knapra!
    Fortsätt som du gör! Superkul att följa!
    God jul! // Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johanna, jag har själv inte provat med lönnsirap, men det borde gå. Borde inte smula utan snarare hålla sig ganska fast ändå, viktigt är dock att de får stå sina 30 min i kylskåpet så att fiberhusken får binda samman smeten. Ang pepparkakskryddorna så är vi ju såklart olika känsliga, just denna dosering funkar kanon för oss och jag har hört flera som använder exakt detta recept på förskola nu. Man får nog prova sig fram med lite mindre om man tyckte detta var för starkt. :-) Tack :-) God fortsättning! Kram Louise

      Radera