fredag 25 november 2016

LUSSEKATTER (utan gluten, mjölk, vitt socker och nötter)

Ni är många som har efterfrågat ett recept på hälsosamma lussekatter och såhär till första advent tänkte jag passa på att bjuda er på ett underbart gott recept utan gluten, vitt socker, mjölk eller nötter. De är väldigt snabba och enkla att baka och kräver ingen jäsning. En julfavorit här hemma!
LUSSEKATTER
8 stycken
50 gram kokosolja
2 dl kokosmjölk (det vita lagret)
2 ägg
2,5 tsk bakpulver
2 krm salt
1 dl havremjöl (mixa havregryn)
1 dl rismjöl
1 dl pofiber (finns på glutenhyllan)
2 msk fiberhusk
1 dl kokossocker eller björksocker
1/2 g saffran (ett paket)
russin

Sätt ugnen på 180 grader. Börja med att värma kokosoljan i en kastrull på svag värme tillsammans med kokossocker, kokosmjölk och saffran till en jämn smet. Blanda alla andra ingredienser (eventuellt även russin i smeten) och blanda sedan ihop med saffranssmeten. Blanda väl och låt stå i 10 min för att svälla. Forma till lussekatter på en pappersklädd form och skjuts in i ugnen i ca 15-20 min. Njut!

4 kommentarer:

  1. Hej! Som alltid blir jag inspirerad och vill testa dina recept:)
    Undrar om man kan byta ut rismjölet mot bovete eller mandelmjöl, mest för att jag har dessa hemma och har inte så bra butiker i närheten som har alternativa mjölsorter..
    Så tänkte jag passa på att fråga vad du har för mixer? Jag har en som ska vara väldigt stark och har varit bäst i test men tycker ofta det känns som att den ska gå sönder/bli överhettad, det är tråkigt för det gör ofta att jag drar mig lite från att testa alla goa hälsosamma alternativ... nu blev det lite längre än tänkt men hoppas du vill svara när du har möjlighet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, vad roligt! :) Ja prova med en blandning av bovete- och mandelmjöl. De kommer inte bli lika luftiga utan mer kompakta, men säkert väldigt goda. Jag beställer hem rismjölet från Bodystore. :-) Jag ska kika på min mixer och återkomma. Min staxmixer körde jag sönder för ett tag sedan och letar nu efter en superstark rackare, återkommer även här när jag har hittat. :-) Lycka till. Kram

      Radera
  2. Du skriver i receptet "det vita lagret" av kokoksmjölken men jag köper oftast kokosmjölk i tetra från Willys och den är inte "separerad" som burkkokosmjölken. Tror du det spelar nån roll om jag tar den jag har hemma i skafferiet om redan är "blandad"?
    hälsningar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt, den använder jag också och då behöver du inte bry dig om det. :-)

      Radera