onsdag 9 november 2016

VÖRTBRÖD (utan gluten, mjölk, ägg, nötter eller socker)

Snart är det juuuuuul! (Ja, jag är en liten julmänniska!) Och jag vet att många, kanske de flesta, som skulle vilja äta nyttigt ofta faller i just jultid på att man saknar "the real deal" för mycket för att klara sig utan. Men jag tror att om man har riktigt goda alternativ så går saknadet naturligt över och en hälsosam livsstil kan börja byggas upp. Därför försöker jag alltid ta fram nyttiga recept på sådant som jag saknar. Vörtbröd är en sådan sak, det är en typ av mat som jag gärna vill ha med på julen. Så idag tänkte jag dela med mig av mitt recept på ett fantastiskt gott vörtbröd med russin (självklart kan man välja bort dem). Det är saftigt, "brödigt", så gott och otroligt nyttigt och rikt på järn, vitaminer, protein och mineraler. Helt fritt från gluten, mjölk, vitt socker, ägg eller nötter.
VÖRTBRÖD
  • 7,5 dl ljummet vatten
  • 2 msk olivolja
  • 1,5 msk bakpulver
  • 1,5 msk honung 
  • 1 dl bovetemjöl
  • 2,5 dl  hirsflingor/ glutenfria havregryn
  • 3,5 msk Fiberhusk/Physillium
  • 5 dl teffmjöl från exempelvis Biofood
  • 2 tsk salt
  • 1 dl russin
  • 1 dl vörtkrydda (mer för starkare smak)
Gör så här:
Blanda vattnet tillsammans med olja och honung. Blanda alla torra ingredienser för sig och tillsätt till vätskan. Vispa med en gång (utan att vänta) hastigt ihop med en ballongvisp eller slev till en jämn smet. Smeten sväller inom några minuter till en deg. Låt degen stå i 10-15 minuter innan du lägger i den i pappersklädd brödform. Grädda i botten av ugnen i 225°C i 70-80 minuter. Låt svalna helt på galler innan du skärs upp. Jag skär den gärna i tunnare skivor för att få ut så många smörgåsar som möjligt. Håller sig fin i minst fyra dagar och är perfekt att frysa in uppskurna och ta ut för upptining kvällen innan.


Vörtkrydda

2 msk hel fänkål
2 msk hel anis
1 msk malen pomerans
2 tsk malen nejlika
ev. 2 tsk kokossocker
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära

Mortla fänkål och anis fint och blanda med de andra kryddorna. Förvara mörkt och förslutet.


6 kommentarer:

  1. Ser enormt gott ut. Jag har vörtkrydda (i påse) tror du att man kan använda den istället? Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går självklart jättebra! Kryddreceptet är för dem som har svårt att hitta blandningen utan en massa tillsatser :) Hoppas det smakar! Med vänlig hälsning, Louise Organic by Mommy

      Radera
  2. Tack för snabb respons! Då ska jag kika på innehållet i påsen innan jag slänger i denna i brödet. Kanske slutar det med att jag gör egen blandning. :-) Hälsningar Helena

    SvaraRadera
  3. Hej! Underbar blogg!! Får jag lov att dela några av dina härliga recept i vårt lokala Astma och allergi-förbunds tidning nu till jul? (Avd Uppsala-Knivsta)
    Mvh
    Jenny Larsson, jlarsson22@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny, tack snälla! Självklart får du det! Du får gärna hänvisa till min blogg och om du har lust får du gärna ta en bild på tidningen och skicka till organicbymommy@gmail.com. Så kul att se :-) Ha en fin kväll. Varma hälsningar, Louise, Organic By Mommy

      Radera
  4. Hej! Vad bra, tack!! Självklart skriver jag om var recepten kommer ifrån, och om inte min förvirrade amningshjärna gjort att jag hunnit glömma så ska jag absolut skicka dig en kopia av tidningen. Får den digitalt, så det är inga problem:) annars får du påminna mig;) jlarsson22@hotmail.com De där pepparkaksbollarna med mandelmjöl och dadlar är magiska!! Både min son och vänners barn älskar dem. Även de vuxna har tagit fler än en, haha. Tack igen och må gott! Ha en fortsatt fin dag<3

    SvaraRadera